3 juli 2024 — De uitslag  van de crosscountry 30 juni 2024

1ste prijs. Team 22. 122 punten betere 2de negen.
Mieke Kroonsberg-Agtereek
Gerard van der Wijst
Nico Weerman
Henk Engel
2de prijs. Team 3. 122 punten.
Charles Keijman
Anton van Rijnberk
Ger Laan
RaimondRiebeek
3de prijs. Team 16. 109 punten.
Rob van Benthem
Ruud de Nijs
Chris Cornelissen
Richard van Dam
Iedereen bedankt voor het meedoen en tot volgend jaar.
De wedstrijdleiding.
Verslag team 22.
Op zondag 30 juni j.l was het weer zover. Het jaarlijkse “cross-country festival” werd weer gehouden. Altijd een leuk feestje!
Ook dit jaar weer heel veel deelnemers, 120 in getal, zodat de eerste spelers al om 8.30 uur van start gingen.
Door de organisatoren was ook dit jaar weer het bekende, en zeker uitdagende, parcours uitgezet over de A, B en F holes. Het is altijd weer reuze verrassend om de bekende holes eens van een heel andere kant te benaderen. Startposities op andere plaatsen, dwarsverbindingen tussen de holes van A, B en F, blinde holes en ga zo maar door.
Ons team, Mieke Henk Nico en Gerard, startte om 10.10 uur op hole 10, een gecreëerde startpositie op de B baan. Henk Kootstra en Dini Schaafsma verwelkomde ons en spraken moed in. Onder een lekker zonnetje hebben we het parcours afgelegd en met een paar birdies, veel parren en bogies sloten we na 5 uur de wedstrijd af met een tevreden gevoel.
Gezegd moet nog worden dat we onderweg op een heerlijke snack getrakteerd werden door Henk en Dini. Een heel leuk gebaar op het juiste moment.
Het terras na afloop was eigenlijk te klein voor alle binnenkomende spelers.
Maar iets voor 16.00 uur werd de uitslag bekend gemaakt, onder uitreiking van flessen wijn, miniatuur huisjes van de makelaar/sponsor en dozen met ballen voor de winnaars.
Het was weer een geslaagde crosscountry waarvoor de organisatoren/wedstrijdleiding een heel hartelijk dank verdienen.
Bij deze dus.
Gerard van der Wijst
Verslag team 3.
Tja, dan sta je daar in het holst van de morgen. Charles Keijman, Anton van Rijnberk, Raimond Riebeek en Ger Laan. Vier mannen die elkaar (vaag) kennen van de dinsdagcompetitie of de woensdagavond, maar nog nooit eerder met elkaar in een team hebben gespeeld.
Om half negen de baan in op A1 voor de cross country, met de clubdag de mooiste wedstrijd van het jaar. Vandaar die 117 inschrijvingen, een deze eeuw ongekend hoog aantal voor golfclub Spaarnwoude. Het door Gerjan van Waalwijk van Doorn, Herman Jorwerda, Albert Siersema en Martin Helder uitgezette parcours zorgde voor telkens een prikkelende uitdaging, het vroeg steevast overleg binnen het team hoe dit varkentje te wassen. En het weer (niet te warm, lekker bewolkt) hielp ook nog mee.
Dan ga je nog leuke scores neerzetten ook. Al bij hole twee beloofde captain Raimond ons een drankje als hij een eagle zou scoren, zijn eerste in zijn sinds twee jaar (!) hervatte golfleven. In een vroeger leven heeft Raimond, nu 59 jaar, wel gegolft, maar het is natuurlijk fantastisch hoe hij nu naar zijn handicap van 22 speelt. Terwijl hij twaalf jaar geleden na een infarct niet meer kon praten en lopen…
Wat een verhaal en wat een captain! En Raimond sloeg inderdaad ook nog zijn eerste eagle ooit! Op de achtste hole (combi van B3 en B4) koos hij voor de rechte lijn. Een blinde slag over bosjes, heel hoog riet en water naar een piepkleine green. Dus niet voor de doglegroute (80 + 110 meter) die de par-4 vormde. De durf werd beloond!
Tijdens het crossen van de country groeide de band tussen de vier voorheen onbekenden van elkaar. En de scores groeiden mee. Vijfpunters, vierpunters, het regende stablefordpunten.
Toen we als tweede team binnenkwamen al om een uur, wisten we niet dat we nog drie uur moesten wachten op de uitslag. We hadden tijd te over om nog drie keer het Nationaal Golfmagazine over het recente KLM Open te lezen, maar uiteindelijk werd ons lange wachten beloond met een terechte tweede plaats. Organisatie bedankt, volgend jaar zijn we er weer!
Ger Laan