8 Juli 2024 — Nadat er een aantal spelers van Houtrak waren overgekomen om bij Spaarnwoude competitie te gaan spelen waren het aantal goede spelers toegenomen, met spelers als Kay en Gijs. Ook met opkomende spelers als Max, Jens en Niels beloofde het een pittige opgave te worden om clubkampioen te worden.

Het begon met de wedstrijd tegen Magnus, waarin ik steady speelde en weinig weggaf, ik stond snel 4 up en gaf dit niet uit handen. In het finale weekend was de weersvoorspelling matig, er zou beide dagen een aardig windje staan en zaterdag zou het in de ochtend gaan regenen. Dat hebben we geweten, het kwam met bakken uit de hemel, er lagen plassen op de greens en de cups stonden vol met water.

De ochtend partij tegen Jason begon goed, ik speelde stabiel en maakte weinig fouten. Ik wist mijn voorsprong uit te breiden naar een 4 & 2 winst. In de middag stond een spannende wedstrijd op mij te wachten, ik mocht het opnemen tegen Mike, hij had in de ochtend gewonnen van Robert en hij speelde goed. In deze partij kwam ik door goed spel snel op voorsprong, Mike speelde minder goed dan dat hij in de ochtend speelde, iedereen had behoorlijk last van de windkracht 6-7 die er stond. Ik win uiteindelijk deze partij van Mike met 6 & 5.

Glenn won in zijn kwart finale heel knap van Kay door een birdie te maken op de 18e hole en op de 1e play-off hole maakte hij ook een birdie. Hierdoor was mijn halve finale partij bekend, ik mocht het opnemen tegen Glenn, hij speelde onwijs goed in zijn partij tegen Kay, dus het beloofde een mooie strijd te worden.

Helaas voor Glenn vond hij zijn vorm van de zaterdag wedstrijd niet tegen mij en kon ik een voorsprong vasthouden en won ik met 4 & 3. Max won in de andere halve finale na 2 play-off holes van Sjaak waarin hij van een 3 down achterstand terugkwam met nog maar een paar holes te gaan.

In de eerste paar holes gaf ik veel weg en Max stond heel steady te spelen, ik verloor 4 holes met een bogey, waar Max een par of birdie maakte. Na 6 holes stond ik 3 down en ondanks mijn parren op hole 7 en 8 stond ik 4 down na 8. Er moest iets gebeuren om dit om te buigen, want dit slipte heel snel uit mijn handen. Mijn spel veranderde en ik begon mijn vorm weer te vinden, na een par op hole 9, maak ik, birdie, par, par, bogey, par, par. Hierdoor stond ik 1 up met 3 holes te gaan.

Op hole 16 sla ik een goede drive en Max slaat zijn bal links in het bos, de bal komt net terug het bos uit, hij legt op en slaan zijn bal links achterop de green. Ik lig net voor de green en heb een relatief makkelijke up en down (dacht ik). Max holed zijn putt van zo’n 12 meter uit voor een par, waardoor de druk op mijn chip en putt een stuk groter werd. We halven de hole met een par.

Hole 17 sla ik een goede ijzer en Max slaat zijn bal rechts tussen de bomen in het stukje bos, zijn ligging is slecht met een boom in zijn backswing. Ik sla mijn approach op zo’n 3.5 meter en Max lijkt alleen de bal uit het bos te kunnen hakken. Hij probeert van alles om toch afstand te maken, hij slaat vervolgens wat ik alleen kan omschrijven als een goed gelukte shank, laag rollend de green op tot 3 meter van de vlag, wat een slag en wat een moment!

Mijn putt valt net niet en ja hoor, Max holed zijn birdie om all square naar hole 18 te gaan. Max slaat zijn houten 3 op de heuvel, achteraf bleek deze achterin de bunker te liggen waardoor hij uit de bunker moest hakken. Mijn drive was rechts over de heuvel achter een paar boompjes.

Ik sloeg mijn wedge tussen de bomen door tot zo’n 90 meter, Max slaat zijn 3e slag van zo’n 160 meter op zo’n 8 meter. Mijn approach eindigt op een meter of 15. Een putt die op 30 centimeter eindigt waardoor Max zijn putt voor de winst is. Hij laat de putt zo’n 2 meter te kort en mist vervolgens die putt ook. Ik win de finale en weet de 4 down achterstand om te buigen naar een 1 up winst.

Dit is van alle finales tot nu toe de spannendste en leukste die ik gespeeld heb, met van beide enorm goed spel en een heel spannend einde! Meike nogmaals gefeliciteerd met de overwinning bij de dames!

Marcel en Francien, onwijs bedankt voor het organiseren van deze wedstrijd en de inzet gedurende de dagen!

Een trotse kampioen!

Daan Pas