De maand augustus staat in het teken van ons 45-jarig bestaan. Op 6 augustus was de aftrap van de festiviteiten met een clubdag voor de A-leden. Het weer zat mee, de sfeer was top en als slagroom op de taart was er de hole-in-one op E8 van Wilfred van Keijzerswaard.

Je kon kiezen uit drie wedstrijdvormen. ‘Gewoon’ individueel stableford (58 deelnemers), een vlaggetjeswedstrijd (95) en een Chapman Greensome teamwedstrijd (62). Een mooi aantal deelnemers dus, 215 van de ongeveer 1000 A-leden.

Clubgevoel

Vóór de prijzen werden uitgereikt, nam voorzitter Peter de Lange het woord. Hij kon zelf niet meedoen aan welke match dan ook door zijn recente heupoperatie, maar hij voelde wel aan de sfeer op het terras dat er een goeie vibe hing, dat het clubgevoel er weer was. De voorzitter haalde aan dat we dus twee rotjaren achter de rug hebben. Dat we alleen maar mochten golfen en dan hup weer naar huis. Maar vandaag, zo sprak hij, zag hij weer vrolijke Spaarnwoude-golfers, gezellige tafels en voelde een levendig clubgevoel in de lucht hangen. Je moest het voelen, want horen kon je het niet – daarvoor was dj Van Der Wiele iets te luidruchtig aan het draaien. Opvallende gasten op het tot de Warsteiner-nok gevulde terras waren Douwe de Vries en zijn vrouw. Douwe was eind jaren zeventig de eerste voorzitter van GC Spaarnwoude. Hij nam in een perfecte outfit (iemand zei: “Is dat Don Douwe?) alle begroetingen en complimenten in ontvangst.

Als laatste riep voorzitter De Lange iedereen op om, voor zover nog niet ingeschreven, ook weer mee te doen met het clubweekend van zaterdag 27 en zondag 28 augustus. Dan is er een keur aan gevarieerde spelvormen, kijk maar op EGolf4U. Enige voorwaarde is wel dat je een zonnig humeur meeneemt.

Club van 53

Er was groot nieuws uit de Club van 53. Die club bestaat uit mensen die op alle holes van de D- en E-lus een birdie hebben geslagen. Negen mensen hebben dat al twee keer gepresteerd en nu is er één Spaarnwouder die het kunstje (noem het liever kunde…) heeft geflikt om het DRIE KEER te voltooien. Het gaat om Sonny (voorheen John) Smit die als de glunderende broer van Jules Deelder de bijbehorende award in ontvangst nam.

Vlaggetjeswedstrijd

De vlaggetjeswedstrijd gaat erom dat je je vlag plant op de plek waar je dat aantal slagen hebt gehaald die de par van A en D plus jouw playing handicap vormen. Een heuse shootout was nodig om te bepalen wie winnares van de vlaggetjeswedstrijd geworden. Trees Beelen en Tonny Snabilie hadden zo goed gespeeld dat ze hun vlag mee naar het terras konden nemen. Lia Oolders werd derde en Trees beslechtte het shootout-duel in haar voordeel. Er waren ook poedelprijsjes; Karel de Meijer mocht zijn vlag al wel heel snel op de A-baan achterlaten en Stig Johansen plantte ‘m na een beperkt aantal holes op de D-lus.

Chapman Greensome

Op de C werd de spelvorm Chapman Greensome gespeeld. Dat is bijna hetzelfde als Greensome, alleen wordt nu pas na de twee slag bepaald met welke bal het team van twee verder gaat. Als derde eindigde team 9, Wil de Boer en Elly Vermey. Tweede werd team 21, Michiel Deckers en Elly Beets. Elly van de Ree en Frieda Heijbrock, team 9, pakten de eerste prijs. Opvallend was dat de drie winnende teams alle drie 25 punten scoorden.

Stableford

Derde bij de individuele stablefordwedstrijd, gespeeld op de B- en E-lus is Herman Jorwerda geworden met 38 punten. Tweede werd Remco Hopman, ook 38 en Jetty Huijboom mag zich de winnares van deze wedstrijd noemen met 43 stablefordpunten. Wilfred van Keijzerswaard sloeg naast twee birdies ook nog een officiële hole-in-one op E8, maar uit ootmoed voor het volste terras ooit is niet aangedrongen op het anders verplichte rondje. Maar hulde voor de hole-in-oner!

Oja, de neary’s

Natuurlijk hebben de prijswinnnaars niet alle prijzen mee naar huis genomen. Zo waren er neary’s voor Vince Out op D3, Sylvester Greveling op A6, Jan Oost op B7 en Mike Grund op E3.

Voorzitter de Lange begon zijn speech door iedereen te noemen die deze wonderschone clubdag hebben georganiseerd. Dat waren onder meer Cor van der Giesen, Roos de Haan, Peter Ruurda, Nana Bouwens, Ton Busman en Harry Duin. Ook de mensen in de bediening en de keuken werden bedankt. Want dankzij de opzet van een ‘walking dinner’ in ruil voor een geel markermuntje werd ons letterlijk een kijkje in de keuken gegund.

Ger Laan

Foto’s Hélène Wiesenhaan