3 Mei 2024 — Dit jaar is het allereerste eerste ongewijzigd gebleven. De samenstelling is voor 2024: Bas (Captain), Daan, Floris, Glenn, Marijn, Niels en Thomas. Mooie alfabetische volgorde die niet de speelsterkte qua handicaps weergeeft. Normaal doen wij wekelijks een getrouwe verslaglegging van onze belevenissen, maar dit jaar is na onze degradatie uit de hoofdklasse een bijzonder jaar geworden.

Niet eerder hebben we zoveel te maken gehad met blessures. Eerst viel Daan uit waarbij het wel duidelijk was dat spelen wellicht niet mogelijk zou zijn. En nu met de laatste wedstrijd in het vooruitzicht ook onze Captain. Ieder team lid brengt iets naar het team, zo wordt Daan enorm gemist wegens zijn enthousiasme en positiviteit. Bas zorgt altijd dat alles tot in de puntjes is geregeld en vervult de captain rol met verve.

Maar goed, dit verslag combineert de laatste drie speeldagen. De allereerste speeldag was het allereerste eerste gastheer. Dit deden we met tegelijkertijd met de dames van dames 1 27 holes.

Voor de nieuwsgierigen onder ons, de poule indeling: Heemskerkse, De Purmer, GVN (Hitland), Veldzijde (Wilnis). Ja, de NGF is weinig creatief, ook dit jaar mogen we weer op de Heemskerkse ons vermaken. Nu dan in vogelvlucht de wedstrijden.

Spaarnwoude – GVN (spelend op de Purmer)

Speeldag op de Purmer op de lussen Wit, en Geel-Wit. GVN is een vriendenteam bestaande uit leden van de Noordwijkse, Kennemer, De Goyer die samen via de GVN deelnemen aan de competitie. Doordat het dynamische duo Niels en Daan wegens blessureleed niet kan spelen wordt de ochtendopstelling: Thomas & Glenn, Marijn & Niels en Floris & Bas. Resultaat in de ochtend: een verlies, een gelijk spel en een win. Stand: 3 -3.

In de singles was het zwaar, we kwamen er niet echt in. Resultaten van de singles: 1 gelijk spel, 1 win en de rest verlies. 3 – 9.

Eindresultaat: 6 – 12. Niet het resultaat waarop we hoopten maar de competitie is nog vroeg.

Veldzijde – Spaarnwoude (spelend op Hitland)

Wedstrijd op de meest verre baan in onze poule. Goed gemutst reizen we af naar Capelle aan de IJssel. Het plan was om voor te spelen, maar op de voorspeeldag was de baan wegens regenval gesloten. En wat bleek… Laag gelegen was de baan soms beter een moeras te noemen.

We besloten om geen wijzigingen in de teams te doen. Dus zelfde opstelling als bij de voorgaande wedstrijd. Resultaat: een win, een verlies en een gelijk. Dus wederom met 3 – 3 naar de kroketten en brood.

Het zou aankomen op de singles. Nu hebben we ooit in het verleden een keer met 0-6 aan de kroketten gezeten om vervolgens toch nog de wedstrijd binnen te slepen dus we hadden al ’s ochtends onze tegenstanders mogen inschatten… Iedereen speelde zijn spelletje, sommige waren eerder klaar, sommige mochten door tot de laatste of een-na-laatste hole. Maar alle singles waren in de pocket! Het blijft toch een maf spelletje dat golf. Resultaat: 0 – 12.

Eindresultaat: 3 – 15.

Spaarnwoude – de Purmer (spelend op Heemskerkse)

Zoals gezegd, dit jaar is bijzonder. Ook de wedstrijd tegen de Purmer. Deze dag hadden we Thijs in de gelederen. Toch een Bosua dus qua samenstelling een minimale wijziging met een bak ervaring erbij. Dit resulteerde in een kleine aanpassing voor de greensomes: Marijn & Thomas, Niels & Thijs, Floris & Bas.

Het leidde tot het resultaat van 2 gewonnen partijen en een op de laatste hole verloren partij. Dus aan de kroketten en brood met een stand van 4 -2.

Qua handicaps wisten we dat we een goede kans maakten om de dagpartij in ons voordeel af te sluiten. Maar met een windkrachtje 6 op de Heemskerkse is dat nog niet zo eenvoudig. Eigenlijk komt het er dan op neer wie laat zich niet murw beuken door de wind, wie kan zijn spel zodanig inrichten dat de wind nauwelijks invloed heeft. Verschillende factoren dus om rekening mee te houden. 4 van ons pakken de winst, één van ons speelt tegen een tegenstander die zijn dag van zijn leven heeft en de andere krijgt toch wel veel last van zijn blessure. Resultaat: 8 — 4.

Eindresultaat 12 – 6.

Ineens staan we tweede in de poule. Onze tegenstander GVN verliest namelijk van Veldzijde en wij winnen toch ook weer met een serieuze uitslag.

Volgende week treden we aan op Wilnis tegen ‘oud-en-vertrouwd’ Heemskerk. Het gaat wederom een titanenstrijd worden die gaat bepalen wie van ons poule winnaar mag worden. Ook alvast een dank voor onze invallers: Mike en Niels.

Namens het allereerste eerste,

Floris